6 (2)

La necessitat d'un banc de terres

Amb l’objectiu de garantir el relleu generacional, la incorporació de joves al sector i la recuperació d’espai agrícola, és necessari crear un Banc de Finques Agràries i Terres i un servei de voluntariat agrícola.

El Banc de Finques Agràries pretén ser una de les vies per tal de facilitar que aquelles persones que no vénen de tradició pagesa, puguin incorporar-se a l’activitat mitjançant la cessió o traspàs d’infraestructura, bestiar i terres, de ramaders/es propietaris/es que volen deixar la ramaderia per jubilació o altres motius. Mitjançant un Acord de Custòdia Agrària a tres bandes (propietari/a, alumne/a de l’escola, associació) s’arribarà a un acord per tal que totes les parts implicades puguin assolir els seus objectius. Actualment hi ha un llistat de 5 persones interessades en fer aquestes possibles cessions entre el Pallars Sobirà i el Pallars Jussà.

D’altra banda des de l’associació també es treballa per la recuperació de prats i d’aquesta manera dels hàbitats associats per ús ramader, mitjançant el voluntariat ambiental agrícola. S’han signat diversos Acords de Custòdia Agrària amb ramaders gestors a Esterri de Cardós i Llagunes. En aquest municipi s’han recuperat 7 ha. de terreny mitjançant Camps de Treball Internacional.

Qualsevol persona interessada en participar en aquesta línia de voluntariat ambiental i agrícola serà benvinguda i només cal que es posi en contacte amb l’associació.

Les dues línies: Banc de Finques Agràries i recuperació de prats, van vinculades a Plans de gestió d’aquests espais amb la voluntat de recuperar espai agrícola i facilitar el relleu generacional mitjançant la custòdia agrària del territori.

El projecte del Banc de Finques Agràries està immers en un procés evolutiu on s’integrarà a la proposta d’abast Català que l’entitat Terra Franca està en procés d’iniciar (més informació durant aquest 2013).